اکنون زمان بررسي دقيق بند بند برجام است. مذاکرات هستهاي پايان يافته، توافق، عهدنامه و چيزي هم از سوي طرفين امضا نشده که نيازمند اجراي آن تعهد و بار حقوقي براي يکديگر باشد.
دولت اوباما سرانجام برجام را که توانسته خواستههاي آنها را برآورده سازد، به نتيجه برساند و موافقت کنگره را به دست آورد. اما هنوز در ايران برجام در حال بررسي در کميسيون ويژه برجام مجلس شوراي اسلامي و شوراي عالي امنيت ملي کشورمان است.
تيم هستهاي دولت تدبير و اميد در اين ۲ سال گذشته با کار شبانهروزي و بيوقفه خود در عرصه مذاکرات هستهاي توانست تا در مقابل ۶ کشور ديگر که رو در روي ايران با همه درخواستها و مطالبات غيرقانوني و غيرمنطقي ، به اين برجام برسند.
برجام هستهاي ايران و ۱+۵ هنگامي که مطرح شد، آن چيزي که از سوي غربيها درباره آن گفته ميشود و آن چيزي که مسئولين ذيربط ما درباره آن بيان ميکنند، تفاوتهاي بزرگي دارد. در واقع برداشتهاي گوناگون طرفين از برجام از چگونگي اجراي آن، اختلاف اساسي و شديدي است که طرفين دچار آن هستند. اين اختلافات با رايزنيهاي دولت اوباما در آمريکا گرچه در اذهان نمايندگان کنگره اين کشور حل شد، اما افکار عمومي آمريکا عليه توافق هستهاي تغيير کرد. تا پيش از اين در نظرسنجيهايي که در آمريکا انجام ميشد، بيش از ۵۰ درصد مردم موافق توافق هستهاي با ايران بودند اما اکنون اين رقم به ۲۰ درصد کاهش يافته و درصد مخالفان افزايش پيدا کرده است.
گرچه در ايران هم نظرسنجيهايي درباره موافقت يا مخالفت با برجام انجام شده اما هنوز نشان نميدهد که درصد بالايي از مردم موافق آن باشند يا حتي مخالف برجام. چراکه درباره اين توافق هستهاي براي تنوير و آگاه ساختن اذهان مردم به خاطر اين که متن برجام از ابتدا منتشر نشده بود، اطلاع کافي نداشتند. بررسيها و نشستهايي که براي تجزيه و تحليل برجام در چند روز گذشته انجام شد و مجلس با تشکيل کميسيون ويژه بررسي برجام وارد موضوع شد، ابعاد آن هم روشنتر شد و نقاط ضعف و قوت آن در جامعه بروز پيدا کرد. پخش جلسات کميسيون ويژه بررسي برجام با حضور اعضاي تيم قبلي و فعلي مذاکرات هستهاي با ارائه توضيحات آنها فضاي تازهاي را براي تصميمگيري درباره آن گشوده است.
آنها به عنوان افرادي که در دوره قبل و كنوني در جريان مذاکرات هستهاي نقش داشتند به عنوان مطلع به کميسيون ويژه آمدند و توضيحات خود را ارائه دادند. تيم هستهاي قبلي که به رياست سعيد جليلي کار را دنبال ميکرد و تيم فعلي که با رياست محمدجواد ظريف مذاکرات را پيشبرد، اکنون کارشان به پايان رسيده و مسئوليت برعهده دو رکن اساسي نظام است. در دو سال گذشته بنابر مصلحت و منطق اعضاي تيم قبلي هستهاي سعي بر رعايت سکوت درباره مذاکرات در دولت کنوني داشتند اما اکنون از آنها خواسته شده است که درباره برجام اظهارنظر کنند و ديدگاه کارشناسي خود را بگويند.
اما برخي رسانهها و طيف سياسي خاص و حتي برخي از اعضاي تيم مذاکرهکننده هستهاي کنوني، نسبت به نظرات آنها برآشفته شده و انتقاداتي را نسبت به ديدگاه آنها بيان کردهاند.
نظرات و ديدگاههاي انتقادي تيم سعيد جليلي عمدتاً بر روي متن برجام استوار بوده است. براساس آنچه که صداوسيما از جلسات کميسيون ويژه پخش كرد، آنها نسبت به متن برجام انتقاد داشتند و دلايل خود را هم مطرح کردند و در سخنان و مواضعشان، چيزي به عنوان انتقاد از اعضاي تيم هستهاي کنوني ديده يا شنيده نشد. حال پرسش اين است که چرا برخي اعضاي تيم هستهاي نسبت به اين انتقادات واکنش تند نشان ميدهند؟!
بايد توجه داشت که از تيم قبلي هستهاي هم انتقادات تندي چه در زمان مذاکرات هستهاي در دولت قبل و چه حتي پس از آن صورت ميگرفت، با ورق زدن روزنامههاي جريان اصلاحات و موافق توافق هستهاي در اين دوره و حتي در دوره قبل ميتوان به آنها دست يافت.
اعضاي محترم تيم هستهاي که زحمات زيادي را براي دست يافتن به برجام کشيدهاند، بايد آستانه تحمل خود را بالا ببرند و سعهصدر داشته باشند تا از ايجاد فضاي منفي و دوقطبي نسبت به مذاکرات هستهاي و برجام جلوگيري کنند.
اگر رهبر معظم انقلاب در اين دو سال گذشته از تيم هستهاي دفاع کردهاند، اين دفاع در دورههاي گذشته هم وجود داشته است و اکنون حاصل اين مذاکرات برجامي شده که نيازمند بررسي دقيق و اظهارنظر مراجع قانوني براي اجرا شدن يا نشدن آن است، پس نيازي به واکنشهاي اينچنيني نيست.
مجلس شوراي اسلامي با تشکيل کميسيون ويژه برجام اکنون در مقام داوري قرار دارد که حتي نظر مثبت رهبر معظم انقلاب را هم با خود دارد. پس نبايد اين حق را از مجلس گرفت و بايد اجازه داد تا با بررسيهاي خود، به نتيجه مطلوب و منطقي دست يابد.
پس طرفين سعي کنند با اظهاراتشان فضاي دوقطبي اختلافات را دامن نزنند و دستاوردهاي يکديگر را هم تخريب نکنند.